Stad der katten

Wat is het eigenlijk?Zondagochtend weer vroeg op, want we moeten om 8 uur met de taxi naar het vliegveld. Het is de hele nacht slecht weer geweest en ook tijdens het ontbijt komt het nog met bakken naar beneden. Als we in de taxi stappen valt het echter iets mee. Onderweg zijn wel een aantal delen van de weg totaal ondergelopen en we worden zelfs een stukje omgeleid over een stuk dat eigenlijk opengebroken ligt voor nieuwe bestrating. Maar we zijn lekker op tijd op het vliegveld. We mogen zelfs het deel voor de internationale vluchten niet op, omdat er behalve een bewaker nog geen personeel aanwezig is. We zitten in de eerste internationale vlucht van de dag, om 11:10 naar Kuala Lumpur. Tegen de tijd dat we hopen te gaan boarden blijkt dat we wat vertraging hebben, maar rond 12:00 gaan we dan toch op weg naar Kuala Lumpur. De vlucht duurt ruim 4 uur, maar behalve bij het door de douane gaan, omdat een aantal anderen er niet zo snel doorkomen, gaat het allemaal vlot. Wel allerlei maatregelen in verband met de varkensgriep. Als we dan door de douane zijn, worden we al opgewacht met een taxi en rijden we naar een suite & breakfast in Sepang, vlakbij het vliegveld. We nemen even een duik in het zwembad van het huis van het Amerikaanse stel en eten 's avonds wat in de buurt.

Moskee in KuchingMaandagochtend, heerlijk uitgerust op de heerlijke bedden, hoeven we niet zo vroeg op. Rond half negen aan het ontbijt en dan brengt Walter, onze gastheer, ons weer naar het vliegveld. De vlucht naar het andere deel van Maleisië vertrekt wel zo ongeveer op tijd en we komen dus lekker op tijd aan in Kuching. Met een taxi laten we ons bij een guesthouse afzetten en na het inchecken lopen we even het stadje door. Kuching is Maleisisch voor 'kat' en in de stad zijn meerdere verwijzingen daarnaar. 's Avonds eten we wat bij een Libanees restaurantje. Terwijl we daar zitten begint een typische tropische bui. Binnen de kortste keren regent het flink door. We willen nog naar de bioscoop en gelukkig is het grootste deel overdekt. We kijken naar 'Angels & demons' en daarna in het guesthouse nog een DVD-tje gekeken: 'The devil wears Prada'. We liggen er dus niet heel vroeg in.

Vanochtend was dat dan ook te merken, we zitten pas rond tien uur aan het ontbijt. Daarna lopen we het stadje weer in, het is niet eens echt zonnig, maar wel flink warm. We lopen naar de moskee en dan via de rivier terug naar het centrum. Daar bezoeken we een museum over de Chinese bevolking in Kuching. Veel tekst en foto's en weinig echt te zien. We lopen vervolgens naar een van de vele winkelcentra om daar wat te gaan eten in een hawker.

De rest van de middag gaan we lekker rustig aan doen. Het is nu meer vakantie dan reizen. We willen de komende dagen nog wel wat doen, onder meer naar orang-oetangs en allicht naar het kattenmuseum, maar voor de rest veel relaxen om lekker uitgerust in Nederland aan te komen.

Orang-utans

De rest van de dinsdag inderdaad weinig gedaan. 's Avonds lekker aan de rivier gegeten en nog een DVD-tje gekeken.

Orang utanWoensdagochtend redelijk vroeg wakker en na het ontbijt gaan we naar het deel van de stad waar een aantal musea bij elkaar staan. We beginnen met het oude deel van het Sarawak museum. Dit is werkelijk een allegaartje bij elkaar. Ze hebben er een expositie over gas- en oliewinning, een grote verzameling opgezette dieren, stenen, allerlei attributen van de diverse stammen zoals beelden en maskers en nog veel meer. Trots vertelt een suppoost over het horloge dat ze uit de maag van een krokodil hebben gehaald. Het nieuwe deel van het museum gaat wat meer in op de geschiedenis van het deel van Maleisië en verder veel over keramiek. Volgende stop is het Islamitisch museum, waar allerlei voorwerpen te vinden zijn die met de Islam te maken hebben, onder meer wapens en een aantal korans worden tentoongesteld. Na de lunch, toepasselijk weer bij het Libanese restaurant waar we al eerder zijn geweest, gaan we naar het voormalige gerechtsgebouw. Daar staat een busje te wachten dat ons naar Semengoh Wildlife Rehabilitation Center brengt. Of er meer dieren echt voorkomen weten we niet, maar wat ze wel hebben zijn 24 orang-utans. Om 3 uur worden ze gevoerd en je moet geluk hebben om ze te zien, ze komen niet altijd te voorschijn. Wij hebben echter veel geluk. We zien de grote baas van het stel, een heel kleintje en nog een 10 anderen. Een erg goede score wordt ons verteld. De afgelopen tijd heeft het veel geregend en dan komen ze niet zoveel tevoorschijn en er zijn de laatste tijd schijnbaar meerdere voedertijden geweest dat er geen aap te zien was. De voedertijd duurt ongeveer een uur en tegen het einde komt er nog wat oproer. Een van de wat jongere apen pakt een van de laatste bananen en daar is een wat oudere niet zo enthousiast over. Orang utanZe komen gezamenlijk wel erg dichtbij en ook de rest komt maar eens kijken. De apen zijn semi-wild en lopen en slingeren gewoon door de bomen heen en zouden eventueel ons kunnen aanvallen. Zo ver komt het gelukkig niet, een van de parkwachters geeft de oudere aap een kokosnoot en de rust keert weer terug. Daarna weer terug naar Kuching, waar we rond half 5 weer zijn. We eten 's avonds bij een beter restaurant, erg lekker en leuk ingericht.

Donderdagochtend worden we weer redelijk op tijd wakker. We hebben allebei niet echt veel vut en gaan er toch niet al te snel uit. Daarna kijken we eerst maar eens een DVD-tje en doen een spelletje op de Playstation die in het hostel staat. Daarna gaan we wat eten en daarna nog maar eens naar de bios: Night at the museum 2. Na de film gaan we weer terug naar het hostel. Het is erg donker geworden en inderdaad begint het al snel hard te regenen. 's Avonds nog even eten en internetten en weer een dag voorbij.

Vanochtend beetje vroeg er uit, we moeten nog een paar zaken kopen voor we 's middags naar Damai Beach kunnen. We lopen ook nog even wat rond om te kijken wat voor een souvenirs er zijn, maar kopen (nog?) niets. Rond een uur of 12 zijn we bij de ophaalplek voor het busje naar Damai Beach, een kwartiertje laten gaan we op weg. Iets na een uur komen we aan bij Village House, ons onderkomen de komende dagen. Mooie kamers rond een lekker zwembad, met de nodige gemeenschappelijke ruimtes. We hebben gereserveerd, maar we worden een dag later verwacht. Blijkbaar staat een klok er niet goed, want we hebben toch echt voor vandaag gereserveerd. Geen probleem verder, het is rustig genoeg. Maar het schijnt over het weekend wat drukker te worden. We zijn benieuwd. In ieder geval lekker gegeten en zo dadelijk even van een mooie zonsondergang genieten, voor we nog een frisse duik in het zwembad nemen voor het slapen gaan.

Relaxen

Vrijdagavond, nadat we de zonsondergang hebben bekeken, begint het echter een beetje te onweren, dus 's avonds maar geen after-dinner-dip meer.

Zaterdag lekker relaxed een beetje blijven liggen en dan na het ontbijten gaan we aan het zwembad lekker nog even wat lezen. Rond 11:15 lopen we naar het plaatsje dichtbij, maar meer dan een handvol huisjes is het niet en we lopen via het strand weer terug naar het hostel, waar we lekker het zwembad even induiken. De rest van de dag bestaat uit lezen, eten, drinken, zwemmen en weinig meer. 's Avonds voor het diner nog een keer naar het strand voor de zonsondergang. Het leven bevalt hier goed, dus we besluiten een extra dagje te blijven. Zondag is meer van hetzelfde. Lezen, zwemmen, muziekje luisteren, eten en drinken. 's Avonds weer naar het strand en dat is het wel een beetje.

Maandagochtend hebben we zowaar een wekker staan. We moeten "al" om 11:15 met een busje terug naar Kuching, we vinden onderdak in het bij The Village House horende Singgahsana Lodge. 's Middags weer even eten bij Little Lebanon en dan nog even wat souvenirtjes shoppen. We hadden een donderdag wel een paar gezien die wij eigenlijk willen halen, maar die worden het niet. Bij een tweede keer kijken toch niet zo leuk als de eerste indruk. We vinden, na een tip van een ander stel, nog wel een leuk winkeltje waar we dan nog wel wat halen. 's Avonds nog een keer eten bij The Junk en zo hebben we onze favoriete restaurantjes van Kuching weer gehad.

Vanochtend ging de wekker vroeg, 6 uur. We moeten om 7 uur al met een busje naar het vliegveld, om 9:20 vliegen we naar Kuala Lumpur. Daar komen we iets na elf uur aan en dan moeten we even wachten. Het volgende vliegtuig vertrekt pas om 16:10. Maar gelukkig heeft ook deze geen vertraging, dus komen we rond half zes lokale tijd aan in Bangkok en staan we iets na half zeven al weer op de Khao San. Het is een stuk rustiger dan de vorige keer en er is ook best veel veranderd qua shopjes en restaurantjes. Leuk om te zien!

Morgen en de rest van de dagen moeten we nog gaan bedenken wat we precies gaan doen. Diverse ideeën, maar nog niets geboekt. We hebben geen haast.