Zuid-Afrika & Swaziland 23 september t/m 9 oktober 2005

Na onze fantastische reizen naar Sri Lanka en Egypte en Jordanië, moesten we ons weer gaan oriënteren op wat we nu wilden gaan doen. Al voor de Vakantiebeurs, bezochten we de beurs van Summum. Het eerste idee was toen om naar Kenia te gaan, een keer op een echte safari leek ons wel mooi. Echter de reis moest in ieder geval aan het criterium voldoen dat de reis maar ongeveer 2 weken zou duren. De reizen naar Kenia die we vonden, waren erg gericht op alleen de safari en voor de rest voornamelijk aan het strand liggen. Dat was ook weer niet wat we zochten. Toen viel ons oog op Zuid-Afrika. In het speciaal viel een reis van Shoestring ons op. Deze ging het oosten van Zuid-Afrika door, bood naast de safari in het Kruger-park ook meer, waaronder een bezoek aan Swaziland. Al voor de Vakantiebeurs was daarmee eigenlijk de keuze bepaald.

Toch zijn we wel weer naar de Vakantiebeurs gegaan. Dit keer niet om te zoeken naar de bestemming, maar juist naar informatie over onze bestemming. Een Lonely Planet werd zo al in januari gekocht, waarmee de bestemming wel weer wat definitiever werd. We hebben echter pas in juli geboekt. Eerst wilden we gebruik maken van een nieuw stukje service dat de site van Shoestring bood, waarmee je kan zien hoeveel mensen er mee gaan en in welk jaar ze geboren zijn. Het duurde lang voordat een van de mogelijke data vol genoeg zat voor een definitief doorgaande reis, maar toen dat eenmaal zover was, en wij boekten, leek het ineens snel te gaan. Blijkbaar hadden meer mensen hierop gewacht.

Naar Zuid-Afrika

Vrijdag 23 september vertrekken we rond 20.00 van Schiphol naar Parijs, waar we overstappen op de vlucht naar Johannesburg. Zaterdag komen we rond half tien ’s ochtends aan in Zuid-Afrika, na een vlucht van ruim tien uur. We worden opgewacht door Nick, onze chauffeur, en Stephen, gids en kok. We leggen onze tassen in de truck waarmee we rond gaan rijden en hebben vervolgens een uurtje de tijd om geld te pinnen (3000 rand per persoon) en te lunchen. Na de vroege lunch vertrekken we naar de Twana Lodge, in de buurt van Pretoria, waar we overnachten. Onderweg valt ons op dat de auto’s links rijden en dat er, buiten de steden, niet zo veel verkeer is.

Twana Lodge heeft 8 huisjes en een aantal kamers in het hoofdgebouw. Wij kiezen voor huisje nummer drie, waar we ons snel omkleden. Het is namelijk lekker warm en er is een zwembad! Het water is erg koud, maar wel even lekker om af te koelen. De rest van de middag doen we niet zoveel, beetje kennis maken met de groep, wat drinken, lezen en puzzelen. Ook hebben we nog een meeting met z’n allen waar Stephen ons wat meer vertelt over de reis, de truck en hoe alles zal gaan. Aan het einde van de middag even douchen en wat warms aantrekken, want het koelt ’s avonds aardig af. Hij is pas lente in Zuid-Afrika en dan kan het nog behoorlijk afkoelen. We komen rond 19.00 bij het terras en men is al bezig met de braai! Het duurt nog wel even voordat het vlees klaar is, om acht uur kunnen we gaan eten. Naast vlees is er nog aardappelsalade en Griekse salade.

Na het eten gaan we vrij vroeg naar ons huisje om de tassen goed in te pakken en daarna gaan we vroeg naar bed, om een beetje bij te slapen. We hebben tijdens de vlucht niet zo veel geslapen en we moeten er zondag om 6 uur al weer uit!

Sudwala Caves en Sabie

Om 6 uur opstaan, snel opfrissen en ontbijten want we vertrekken om 7 uur naar de Sudwala Caves. Onderweg stoppen we regelmatig voor een ‘plasbreak’ en om wat te eten en te drinken te halen. Bij de tankstations is veel keuze in chips, snoep, broodjes en ook kopen we hier ijs voor onze koelbox en hout voor het kampvuur. Rond de middag komen we aan bij de Sudwala Caves, waar we een rondleiding krijgen van Robert. Hij vertelt ons hoe de grotten zijn ontstaan, namelijk door water dat als een rivier de grotten heeft gevormd. Midden in de grotten doet Robert het licht uit en het is echt pikdonker. Er komt nergens licht vandaan en daardoor kunnen je ogen niet wennen aan het donker. Barry heeft vandaag keukendienst en dit betekent meehelpen met snijden van groente en fruit, alles klaar zetten en na het eten afwassen. De lunch is erg lekker: brood, sla, komkommer, tomaat, kaas, ham, mayonaise, ketchup en appels.

Na de lunch rijden we door naar camping Merry Pebbles in Sabie. De drankwinkel gaat speciaal voor ons open en we besluiten om drinken in te slaan uit de pot. Een hoop bier, wat wijn en fris worden ingeslagen voor bij het kampvuur. De truck wordt neergezet naast het toiletgebouw, op een mooi grasveldje. Nick geeft ons een demonstratie tent opzetten, iedereen let goed op en een kwartier later staan alle tien tenten! Matjes en tassen erin en we zijn klaar! Sommige mensen gaan zwemmen, maar we gaan nog even douchen, wat drinken en Barry moet helpen met de voorbereidingen van het eten. Stephen kookt voor ons Chicken a la King, maar de vlam slaat in de pan en het wordt uiteindelijk kip met champignonsaus. Na het eten drinken en kletsen we wat rond het kampvuur tot we naar bed gaan.

Bourke's Luck Potholes, Graskop en het Krüger

Rond 4 uur ’s nachts worden we wakker van wat regen en bliksem, maar het valt gelukkig mee. Rond half zes staan we op, tent afbreken, ontbijten en dan vertrekken we naar Pelgrims Rest, onze eerste stop vandaag. Dit stadje is bekend vanwege het goud dat hier werd (wordt) gevonden, maar het is een echte tourist trap! Er staan een stuk of tien ‘huisjes’ waar winkeltjes in zitten en er is een markt waar je souvenirs kunt kopen. We zijn dan ook blij als we weer verder gaan. Tweede stop is Wonder View, waar je een erg mooi uitzicht schijnt te hebben. Als wij er zijn is het heel erg mistig dus we zien niet zo veel, helaas. We gaan verder naar de Bourke’s Luck Potholes, uitgehold door water. Erg mooi om te zien!

In Graskop doen we bij de Spar boodschappen voor in het Kruger Park. Stephen haalt ook meteen de lunch: broodjes en muffins die we in de bus opeten. Iedereen ligt na de lunch een beetje te slapen in de bus, maar zo gauw we bij het Kruger Park aankomen is iedereen weer klaar wakker. Voor de Kruger Gate zien we al buffels en impala’s en de eerste foto’s worden geschoten. We rijden naar camping Skukuza en we komen een girafe tegen, een groepje olifanten en 2 zebra’s. Op de camping zetten we onze tent op en nemen nog even een snelle duik in het zwembad. ’s Avonds eten we maismeelpap, sperziebonen met feta, steak en saus en we zitten nog even bij het kampvuur. We gaan op tijd naar bed, want we moeten er de volgende dag vroeg uit voor onze eerste echte safari!

Het Krügerpark

Om 4 uur staan we op, eten een paar koekjes en om half vijf lopen we naar de ingang van het park. Er zijn nog meer mensen die op safari gaan en na enige verwarring komen we met onze groep in een safaribus. Onze chauffeur heet Roy en hij rijdt meteen buiten het park bijna een hyena aan. We kunnen nog net op tijd stoppen en het dier loopt weer rustig verder. We gaan verder en iedereen trekt de dekens die in de truck liggen over zich heen, het is best koud zo ’s ochtends vroeg! We komen nog olifanten tegen, aapjes en een leeuw, maar geen neushoorns en luipaarden. Rond kwart over 8 komen we weer terug in het park en we lopen voordat we terug gaan naar de tent lopen we eerst nog even langs de winkel om wat te drinken te halen en te kijken wat voor souvenirs ze hebben. Vlakbij onze tenten, net buiten het hek staat een groepje olifanten te eten van de bomen. Rond half 11 gaan we brunchen en Nick en Stephen stellen voor om ’s middags nog een gamedrive te maken met onze eigen truck zodat we meer kans hebben om de Big Five te zien. Om 12 uur vertrekken we en we zien een leeuw (misschien dezelfde als vanmorgen), olifanten, zebra’s, nijlpaarden, kudu’s en giraffes.

Rond 4 uur zijn we terug op het kamp, we halen onze kleren van de waslijn, laden de accu van de fotocamera nog snel even op voor we weer op game drive gaan om 5 uur. We zien onze eerste (witte) neushoorn, een slang, springbok, konijnen, bushbabies en veel impala’s. Maar we zijn wel een beetje teleurgesteld als we weer terug komen. Om 8 uur zijn we terug op het kamp, Stephen heeft al spaghetti gekookt. Er is echter een zandstorm geweest en we hadden de ‘ramen’ van onze tent open laten staan dus alles zit onder het zand. Het waait nog steeds behoorlijk en dus zetten we onze stoeltjes en tafel tussen de toiletblokken, zodat er geen zand in ons eten komt.