Toscane

Prachtige steden en heerlijk eten! (september 2013)

Een lang gekoesterde wens van Barry gaat in vervulling, we gaan naar Toscane. In de voorbereiding goed gekeken naar wat we allemaal willen gaan bekijken en uiteindelijk besloten om vanuit 1 locatie met huurauto alles te bezoeken, in plaats van een fly-and-drive/rondreis te gaan maken. Vlakbij Pistoia vonden we een mooie plek om te logeren, Alice del Lago. En dat blijkt een goede keuze, gastvrouw Roberta spreekt goed Engels, is zeer behulpzaam en heel gastvrij!

We vertrekken op zaterdag, en dit keer vanaf Eindhoven Airport en voor het eerst met Ryan Air. En dit merken we direct. Als we onze bagage inchecken en blijkt dat 1 koffer 10 kg weegt en de ander 16,7 kg, krijgen we te horen dat dit niet mag. Maximaal 15 kg pp hebben we geboekt, dus moeten we wat spullen ompakken. Helaas nog wat vertraging en het boarden gaat nogal chaotisch (geen vaste plekken, dus 'dringen' om vooraan de rij te komen), maar uiteindelijk zitten we goed en de reis verloopt voorspoedig. Rond 19 uur zijn we in Pisa, door naar de autoverhuur terminal waar we in de rij aansluiten om onze huurauto op te halen. En dan kunnen we op weg naar Pistoia. In het donker is Alice del Lago niet heel makkelijk te vinden, maar na een telefoontje naar Roberta worden we opgehaald en rijden we achter haar aan naar ons appartement. Roberta heet ons welkom, legt ons uit hoe alles werkt en waar we nog snel wat kunnen eten. Snel naar het stadje en net op tijd ("over 10 minuten sluit de keuken") zitten we om 22.50 uur op het terras met de menukaart in onze handen. Het is lekker druk op de terrassen, goede eerste indruk van Pistoia! Na het eten terug naar ons appartement en lekker slapen!

Op zondagochtend is er niet veel open in de omgeving van ons appartement, maar Roberta heeft ons al getipt voor een barretje in een buurtschap vlakbij. Hier kunnen we koffie en wat lekkers krijgen, net als de Italiaanse klanten die hier duidelijk vaker komen. Na het ontbijt gaan we boodschappen doen bij een megasupermarkt. De hele parkeerplaats staat vol en ook in de supermarkt en de rest van het winkelcentrum is het gezellig druk. We kijken onze ogen uit in de supermarkt, dit is wel wat anders dan onze Albert Heijn! Rijen met pasta, grote stukken vlees en kaas, etc. We doen wat inkopen voor ontbijt en lunch en voor ons avondmaal, pasta met tomatensaus! We lunchen bij ons appartement en gaan daarna Pistoia verkennen. Leuke plaats waar we een tijdje rondwandelen. We zien Plaza Garibaldi, Plaza del Duomo, Palazzo Communale, Ospedale del Ceppo en gaan de Chiesa di San Andrea in. Erg donkere kerk, maar als je wat geld doneert gaat het licht aan! We lopen weer door langs Chiesa di Santa Maria dell'Umilta naar Plaza del Duomo om een terrasje te pakken, even van de zon genieten. Door naar Torre di  Catilina, via Piazza della Sapienza, Piazza dello Spirito Santo (Chiesa dello Spirite Santo) en weer terug naar het centrale Plaza del Duomo. We gaan de Baptistry in en daarna de Duomo zelf. De zon is weg en er is regen voor in de plaats gekomen. Nog even een ijsje halen bij Voronoi en dan besluiten we het voor gezien te houden, het begint steeds harder te regenen namelijk. 'Thuis' koken, eerst nog wat kaas en vleeswaren voor bij de borrel en dan kunnen we aan de pasta. Met in de pastasaus ook tomaten uit de moestuin bij Alice del Lago! Vrij te gebruiken voor alle gasten.

Florence

Ponte VecchioKlaar voor een dag cultuur rijden we rond 8.45 uur weg bij Alice del Lago. De maandagochtend spits in Pistoia houdt ons nog even op, maar uiteindelijk rijden we net voor 10 uur de parkeergarage in Florence in. Via het station lopen we de stad in, eerst naar de grote markt (Mercato Central) maar die valt ons iets tegen. We lopen naar de San Lorenza kerk, onderweg veel kraampjes voor de koopgrage toerist. Kerk valt een beetje tegen, zeker gezien de € 4,50 entree. Hierna naar de Duomo, deze is gratis te bezoeken, hier staat dus een enorme rij! Van buiten vinden 'm mooi, binnen is vooral het plafond van de kapel erg mooi. We kopen vervolgens kaartjes (bij Orsanmichele) voor het Uffizi voor vrijdag, zodat we dan gegarandeerd naar binnen kunnen. Orsanmichele ook even binnen geweest en daarna door Palazzo Vecchio gelopen. Langs het Uffizi lopen we naar de rivier de Arno en hebben we mooi zicht op de beroemde Ponte Vecchio. Ook even overheen gelopen natuurlijk! Daarna gaan we lunchen bij La Borsa, typisch toeristending met veel te hoge bedragen voor fris, dan gaan we aan de wijn. Eten (B: pizza prosciutto crudo en M: spaghetti all'amatriciana) is verder prima. Langs Piazza della Signoria lopen we naar de Santa Groce. Erg groot! Tot slot nog langs Palazzo Strozzi en dan via de Santa Maria Novella terug naar de auto en naar Pistoia. 's Avonds eten we in Pistoia bij restaurant Voronoi. Voor beiden de insalata di pulpo vooraf en vervolgens de bistecca de fiorentina, de laatste viel helaas wat tegen.

Siena

Vandaag gaan we naar Siena, ruim 1,5 uur rijden. Maar we gaan op tijd weg en zijn weer iets voor 10 uur de parkeergarage uit. Eerst nog even kopje koffie bij Campobarretje vlakbij en dan met de roltrap (geen overbodige luxe) omhoog naar de stad. Door de straatjes dwalen we langs de achterkant van de Duomo en dan komen we bij de Campo, het centrale plein. Erg indrukwekkend, en nog lekker rustig. We gaan de Torre del Mangia op, flinke klim en sommige stukken ook erg veel wind, maar we worden beloond met supermooi uitzicht over de Campo, de rest van de stad en de omgeving. Na de toren ook nog even naar het museum met leuk winkeltje. Siena is opgedeeld in wijken die elk een eigen symbool hebben. Net achter de toren is de wijk van de olifant waar ook een beeldje van is geplaatst, die zoeken we op. Terug op de Campo zien we dat de busladingen toeristen zijn gearriveerd, erg druk! Bij de Duomo is het erg druk bij de ticketverkoop. En omdat we inmiddels wel enthousiast zijn geworden over deze stad met z'n leuke straatjes, besluiten om toch nog een dag naar Siena te gaan later in de week. Dus niet de Duomo in, dat bewaren we voor de volgende keer. We halen een pizzapunt en wat te drinken voor onze lunch op de Campo in het zonnetje! Daarna pakken we weer de auto en rijden we binnendoor langs Monteriggioni, erg klein en toeristisch plaatsje, en dan door naar San Gimignano. Deze plaats wordt vanwege de vele torens ook wel het Middeleeuwse Manhattan genoemd. Hier lopen we een tijd rond, sfeervolle stad, eten nog peer met pecorino en rijden dan het laatste stuk richting Pistoia. Het is weer druk op de weg, en na een bezoek aan de supermarkt zijn we rond 19.30 weer 'thuis'. Eten en dan lekker slapen na een drukke dag.

Pisa en Lucca

Toren van PisaRoberta vroeg ons gisteravond hoe laat we vandaag op stap gingen, want ze ging ontbijt voor ons regelen. Dus we worden verrast met cappuccino en 4 gevulde croissants! Barry drinkt de koffie op, en de croissants nemen we mee voor in Pisa. Onderweg weer druk op de weg, maar rond 10 uur weer in de stad. Parkeerplaats gevonden, Barry haalt snel ergens espresso zodat we geld hebben voor parkeerkaartje en dan kunnen we naar Campo dei miracoli. Hier is het al heel erg druk! Iedereen wil op de foto met de scheve toren. Maar er is nog meer te zien, bijvoorbeeld de zeer mooie mozaïek in de Duomo. Zo druk als het is op het plein bij de toren van Pisa, zo vrij van toeristen is het in Pisa zelf. Leuk om nog even rond te lopen of te shoppen. Met de auto door naar Lucca waar we de Duomo di San Martino bezoeken. Daarna lunchen bij restaurant Aria, aanrader! Marianne: penne met pesto en Barry: gegrilde kip en groenten. We lopen verder door de stad en dan over het zeer brede pad over de muur/wal rondom de stad. Je kan ook fietsen huren om het hele rondje te doen, wij liepen nu ongeveer een half rondje tot we weer bij de auto uitkomen. Weer lekker op tijd bij ons appartement, dus nog even van de zon genieten met uitzicht op het zwembad. 's Avonds eten we in Pistoia bij restaurant Bottegaia, Barry: maccheroni met eend Marianne: gnocchi met vijgen en als secundi beiden een wild zwijn stoofpotje. Als dessert Barry: tiramisu en Marianne: chocomousse met cocosmeringue. Allemaal erg lekker! Bij terugkomst bij de auto een niet zo leuke verrassing, een parkeerboete. Je moet erg goed opletten in Pistoia, want elke avond wordt een deel van de straten geveegd en dit wordt door borden aangegeven maar niet overal even duidelijk.

Nog een keer naar Siena

Siena was erg goed bevallen, dus we gaan nog een keer. Nu eerst naar het verkooppunt voor tickets voor de Duomo en het museum met daarin (eigenlijk belangrijker) een mooi uitkijkpunt over de stad. We staan voor openingstijd bij het museum en dat is maar goed ook want er mogen maar 20 mensen tegelijk op het uitkijkpunt, en we horen bij de eerste 20! Verder lopen we het museum snel door. Dan door de Duomo: groot, druk. Baptistry klein en mooi. Daarna nog een drankje op de Campo en dan wat souvenirs halen bij de bekende bakkerij Nannini. We lunchen vervolgens bij restaurant Osteria il Grattacielo. Je mag zelf kiezen uit de vele soorten vlees, vis, kaas en diverse salades en zo krijg je een persoonlijk uitgekozen bord vol eten voor een paar euro, erg leuk! Vandaag rijden we langs de oostkant van de snelweg terug, over de SS222 dwars door de Chianti. En ja, daar komen we veel druiven tegen. We stoppen nog even in Greve in Chianti voor een drankje en belanden ook in een enorme vleeswarenwinkel. Ook vandaag weer lekker op tijd terug, nog even relaxen en 's avonds eten we bij restaurant Lo Storno. Barry: kip, konijn en groente gepaneerd en gefrituurd en Marianne: varkensvlees met spek. Valt ons een beetje tegen.

Florence part 2

Vandaag weer vroeg op pad, om 9.30 uur zijn we in Florence, zodat we op tijd zijn bij het Uffizi. Toch nog wel even in de rij (ook met vooraf gekochte kaartjes) maar we zijn redelijk snel binnen. Het Uffizi is enorm en staat ook erg vol, gangen vol met beelden en schilderijen, maar een echt topstuk kunnen we niet ontdekken. We gaan vervolgens lunchen aan de overkant van de rivier, bij restaurant All'Antico Ristoro di' Cambi. Vijgen met salami (heerlijk) vooraf en dan Marianne: pappa de pomodoro en Barry: tagliatella al la boscaiola. Dan laatste stukje cultuur, de Galleria dell'Accademia met de David en vele andere hoofden en schilderijen die prijzen van de Accademie winnen. Tot slot nog op zoek naar de laatste souvenirs voor neefje en nichtje, een bal en een tasje. Eind van de middag weer bij Alice del Lago, 's avonds eten we weer bij restaurant Bottegaia. Ham en vijgen vooraf (niet zo lekker als vanmiddag), als primo Marianne: weer de gnocchi met vijgen en Barry: risotto met paddenstoelen en worst. Als secundi Marianne: tagliatelle met biefstuk, kappertjes en olijfsaus en Barry: varkensfilet met paddenstoelen. Als dessert delen we een apple crumble. Terug naar het appartement, laatste spullen inpakken en dan de volgende ochtend weer naar het vliegveld. Ook hier weer geen goede ervaring met Ryan Air (1 incheckbalie voor bagage voor meerdere vluchten, rij liep naar buiten en weer naar binnen en dan weer naar buiten), maar de vlucht verloopt verder prima. We kijken terug op een mooie vakantie in Toscane!