Washington

Na een week in New York komen we begin december met de trein aan in Washington. Barry heeft vorig jaar het boek van Dan Brown gelezen en is enthousiast geworden over de stad en de vele musea.
We komen begin van de middag aan in Washington en gaan op zoek naar de taxi's. Flinke rij, maar het gaat redelijk snel en de kosten zijn nog iets minder dan het hotel had aangegeven, voor $14.21 worden we netjes afgeleverd bij George Washington University Inn. We checken in en betrekken kamer 411. Het is bijna zo groot als ons oude appartement in Nieuwegein! Zeer ruime kamer waar we binnenkomen in woonkamer + keuken en dan nog aparte badkamer en slaapkamer. We lopen rond 16:00 uur richting het Lincoln Memorial, maar lopen eerst dood rondom Kennedy Center for Performance arts. Rond 16:30 uur zijn we dan toch bij het memorial met mooi zicht op het Washington monument. Zeker als de zon bijna verdwijnt, valt er een mooie rozige toon over de kleur van de obelisk. Via het Vietnam Veterans Memorial lopen we terug naar hotel. We kijken wat boeken en foldertjes door om te kijken naar een restaurant. Rond 18:40 uur lopen we naar restaurant Dish+Drinks dat bij een hotel een straat verder zit, de Riverside Inn. Erg lekker gegeten. M crabcakes, B ribeye steak. We lopen na het eten nog wat rond, halen ontbijt bij Whole Food, een ecologische supermarkt. Om 20:30 uur terug bij hotel, profiteren van onze woonkamer! Lekker tv kijken en op tijd naar bed, nog steeds wel moe van New York namelijk!
We ontbijten met whole food yoghurt, muesli en sap. Om 9:30 uur de deur uit. Langs Lincoln Memorial lopen we naar het Korean War Memorial, vervolgens langs Martin Luther King jr Memorial naar Franklin Delano Roosevelt Memorial (met hondje) met uitzicht op het Jefferson Memorial. Langs WW2 Memorial en Washington monument (helaas dicht) lopen we vervolgens naar het eerste museum van de dag. Rond een uur of 11:15 uur lopen we het American History museum in. Erg Amerikaans, spreekt ons mede daarom niet heel erg aan. Om 12:00 uur bij Natural History Museum. Vergelijkbaar met het museum in New york. Grote olifant en Hope Diamond vonden wij het meest indrukwekkend. Om 13:00 uur naar Museum of The American Indian, daar zit een bijzonder restaurant met indiaans voedsel, mitsitam café. Lekker gegeten. Om 13:45 uur naar National Gallery of Art. Eerst de East Wing, moderne kunst. Expositie over Lichtenstein was mooi. Dan de West Wing met meer de wat oudere Europese meesters met onder meer Rembrandt, van Gogh, Rubens en de enige Da Vinci in heel Amerika. Handige kaart over het museum in een uur. Rond 15:00 uur naar National Archives. We zien de Constitution, Bill of Right and Declaration of Independance en de rotonde. Vervolgens langs FBI gebouw en uitzicht op het oude postkantoor, langs Ford's theatre en metro center en een korte stop bij Starbucks naar Franklin Square, waar twee gebouwen staan uit het Verloren Symbool van Dan Brown. Via Freedom Plaza langs het Witte Huis, waar we rond 16:55 uur eindelijk aankomen. We kunnen er zowaar blijven rondhangen, zonder dat er wat wordt gezegd door de aanwezige politie. Na een minuut of 10 (en een foto of 50) weer op weg. Rond 17:35 uur bij hotel. Even tv kijken, de film We bought a zoo, en dan rond 19:35 uur op naar restaurant Circa. Als we binnenkomen wordt gezegd dat we een kwartier moeten wachten, het worden amper twee of drie minuten. Vooraf nemen we een hummus met pita brood. M caramalized diver scallops. B short ribs met aardappelpuree. Een soort stoofvlees. Erg lekker. We lopen nog even langs de minimarkt 7-11, in en uur en twintig minuten zijn we weer terug. Het blijft apart hoe snel eten gaat in Amerika.
Om 9:40 uur de deur uit. Langs het Witte Huis en dan op naar Chinatown (grote boog te zien), en dan door naar Union Station. Langs de achterkant van de Supreme Court naar Liberty of Congress. Wat een mooie bibliotheek. Onder de weg door naar Capitool, waar we geluk hebben dat we bijna meteen meekunnen met de tour. Langs de crypte, rotunda (mooi plafond) en National Statuary Hall. We lunchen in het restaurant en dan om 13:20 uur op naar het eerste museum, het National Space and Aviation Museum. Leuke afwisseling. Dan naar Stackler, expositie over Arabië (roads of arabia), door naar Freer. Rond 16:20 uur richting hotel, stukje om bij Witte Huis i.v.m. National Tree Lightning. We halen cappuccino en peppermint hot chocolate bij de Starbucks om thuis lekker op de bank op te drinken. Na 2 uurtjes relaxen lopen we om 19:15 uur naar Little Serow, een apart Thais restaurant, waar je niet voor kan reserveren en het zit helaas vol. We zijn om 20:00 uur daar en zouden om 22:00 aan tafel kunnen. Maar dat duurt ons iets te lang, dus op zoek naar ander restaurant. Rond 20:40 uur lopen we District Commons binnen. Ook daar moet we even wachten. Iets na negenen zitten we en het eten is er weer snel. B ribeye steak, m kip met aardappelpuree en rainbow chard. We moeten eerst even navragen wat het is, blijkt een soort snijbiet. Rond 22:10 uur zijn we weer in het hotel.

Na het douchen gaat B rond 9:00 uur er op uit om yoghurt en koffie te halen, maar dat schiet niet op. Drukte, gerommel bij Starbucks en een mogelijkheid dat Obama langskomt zorgt dat het alles bij elkaar een uur duurt voordat B terug is. Rond 10:45 uur de deur uit. We lopen eerst naar Georgetown, leuke upperclass wijk. Bij de haven zou een schaatsbaan moeten zijn, maar die zien we niet. Weer terug, langs Old Stone House, en via de wijken Dupont Circle and Greater 14th street op naar U street, waar veel winkeltjes etc zouden moeten zijn, maar het valt ons wat tegen. We lopen tot aan 12th street, vlak na Ben's chili bowl. Weer naar beneden richting Heredome, helaas dicht. Verder richting Lafayette square, onderweg eten we rond 14:00 bij PJ Clarke's. Allebei een hamburger, met wat frietjes erbij. 15:10 terug bij hotel. Rond 17:25 op weg naar de National Christmas Tree, bij White House. Mooi versierd en omringd door bomen, uit elke staat één, gemaakt door een school. Via Washington monument (uitzicht op Capitool) langs WW2 memorial naar Lincoln Memorial en dan terug naar hotel (19:15 uur). Om 19:30 uur eten bij Notti Bianche, restaurant behorend bij het hotel. Lekker gegeten. M scallops, helaas geen pumpkin tortelini beschikbaar. B Osso buco. We zitten zowaar behoorlijk lang (voor Amerikaanse begrippen). 20:55 terug naar de kamer. Beetje inpakken, tv kijken en slapen rond 0:00.

Om 9:00 uur de wekker. Rest van de spullen pakken, en rustig aan klaarmaken. Iets na 11:00 laatste keer op pad. Marianne heeft nog wat laatste bezoekjes bedacht. Eerst via White House naar Old Post Office, waarvandaan je nog een beetje uitzicht hebt, gezien je niet het Washington Monument op kon nog een alternatief, maar op verdieping 12 niet heel hoog, en ook mistig. Dus niet heel ver uit te kijken, maar wel de belangrijke punten te zien. Daarna op naar Penn Quarter, waar een kerstmarkt is. Na de kerstmarkt even wat drinken bij Starbucks. Allicht de laatste peppermint hot chocolate voor M. Daarna eten we bij Zaytinya. Heerlijke mezze gegeten! Daarna terug naar hotel, korte stop bij 7-11 supermarkt en dan bij het hotel wachten op de taxi. Om 15:45 uur is de taxi er al en gezien de rit, in een heerlijk luxe taxi (wat een beenruimte), ook maar een half uur duurt ($65) zijn we om 16:20 uur al ingecheckt. Paspoortcontrole is redelijk rigoureus, we hebben 6 bakken nodig om alles kwijt te raken. We lopen vervolgens door de A en B gate, paar shops, paar restaurants, maar niets heel speciaals. We eten wat fried Rice met beef bij een van de tentjes. 19:10 eigenlijk boarden, maar het wordt twintig minuten later. De vlucht is echter een stuk sneller dan gepland, waardoor we om 6:15 uur de volgende dag al landen. We hebben snel de bagage, pinnen en snel door naar de flybus. Die brengt ons naar het bsi busstation en vandaar met een klein busje door naar het hotel, Reykjavik centrum.