Reykjavik

Koud, kouder, koudst! (december 2012)

Omdat we met IcelandAir via Reykjavik naar New York zijn gevlogen, en weer terug vanuit Washington ook weer landen op Reykjavik, hebben we besloten om hier dan ook nog 2 nachten te blijven om iets van IJsland te kunnen zien.

Iets eerder dan gepland landen we (om 6:15 uur) in Reykjavik. We hebben snel de bagage, pinnen en snel door naar de flybus. Die brengt ons naar het bsi busstation en vandaar met een klein busje door naar het hotel, Reykjavik centrum. We kunnen helaas nog niet de kamer op, we moeten even wachten. Om 8:30 uur kunnen we een kamer op met twee losse bedden i.p.v. een kingsize bed. We gaan maar akkoord. We proberen in ieder geval nog wat te slapen. Om 12:00 uur de wekker, even douchen (vreemde kraan, we moeten iemand van het hotel vragen hoe het werkt), klaarmaken en dan rond 13:00 de stad verkennen. Brrrr, wat is het koud. We lopen het hotel uit. Zien dan bijna meteen de Dómkirkjan kathedraal (opvallend klein), daarna lopen we langs het Tjörnin (grote vijver). Het raadhuis ziet er niet heel bijzonder uit. Iets verder op veel eenden, zwanen. We lopen tot aan de begraafplaats. Daar staat het beeld van de vogelvrijverklaarde (Útlaginn). We lopen terug, zien dan voor het eerst de witte toppen (van de Esja?). We komen langs de Hallgrimmskirkja. Apart gebouw en je kunt nog naar boven. Normaal 600 kronen, maar er is niemand om geld te innen. We lopen richting de winkelstraat, waar we omstreeks 14:00 bij Durum eten. M tomatensoep, B Indian chicken ciabatta. We gaan rond 14:40 uur verder naar de zee. Beeld van vikingsschip en prachtig uitzicht op de witte toppen. Langs de Harpa concertgebouw, naar de vlooienmarkt. Even overheen gelopen, maar niet echt bijzonder. Vervolgens lopen we de winkelstraat door. We kopen een muts voor Barry (echt koud!) en een souvenirtje. Rond 16:30 uur stappen we de Te & kaffi binnen. Hot chocolate en cappuccino om op te warmen. 17:00 uur weer terug naar hotel. Even bijkomen. Rond 19:20 uur lopen we naar buiten en eten wij bij Uno, niet ver van het hotel. B neemt risotto met ossenstaart, M veal milanese. Daarna lopen we nog rond Tjörnin. 21:30 uur terug bij hotel. M douchen en dan snel slapen. We slapen echter slecht, vaak wakker.

Gouden cirkel

We pikken allebei in ieder geval nog een paar uurtjes slaap mee. Maar om 7:00 uur gaat de wekker, ontbijt (voor de eerste keer deze trip) in het hotel. 2200 kronen. Omstreeks 8:30 uur moeten we worden opgehaald voor onze excursie. Normaal gesproken gaan we zelfstandig op pad, maar aangezien we nog steeds erg moe zijn van New York en Washington, het veel donker is en er sneeuw en ijs op de wegen ligt, besluiten we om ons te laten rijden door een buschauffeur. Als we een paar minuten voor negen op het punt staan om eens bij de receptie navraag te doen, komt er iemand van Reykjavik Excursions binnen om mensen op te halen voor het vliegveld. Hij is verbaasd dat we er nog zijn, neemt ons mee en regelt in de korte trip naar bsi station dat we gewoon met de trip meekunnen. Flink stuk rijden, grootste deel in het donker, pas rond tien uur wordt het lichter. De vrouwelijke gids praat veel in niet heel goed Engels. Af en toe zingt ze wat. 10:35 uur bij een tomatenkwekerij. Wordt blijkbaar verwarmd door natuurlijk warm water, verder niet zo interessant, maar er is een wc! Om 11:05 uur op weg naar Fullgoss, een waterval. 11:45 uur daar. Prachtige plaatjes door de sneeuw, maar het is door wind echt ijskoud! Om 12:35 uur weer weg. 12:50 uur bij Geysir. Eerst naar een zogenaamd extraatje van de excursie, een multimedia expositie over vulkanen. Niet erg boeiend. Daarna naar de geisers buiten. Mooi gezicht. We zien er een paar, onder meer twee kleintjes en een dubbele. Even eten bij het "echte" restaurant van de drie eetgelegenheden bij de geisers. M vis, b lam. Niet gek. Door de shop en dan 14:20 uur weer op weg. Rond drie uur rijden we Pingvellir park op. Prachtig wit. Half uur later bij Pingvellir zelf. Hier is het uitzetten van de IJslandse aarde te zien. Ook begint het al weer aardig donker te worden. Om 16 uur weer op weg terug naar Reykjavik. 17:10 worden we in het centrum afgezet, paar minuten later bij hotel. 18:30 eten bij café paris. M tagliatelle met kreeft, B Minke Whale steak. 19:45 terug bij hotel, douchen, inpakken en vroeg slapen: 21:45!

Vertrek uit IJsland

De wekker staat namelijk al om 4:00 uur. M heeft nog redelijk geslapen, B slecht. Om 4:40 uur worden we opgehaald bij het hotel, 5:45 uur zijn we op het vliegveld. We eten nog een croissantje en kijken nog wat in de shops. Om 7.40 uur vertrekken we volgens planning.
We zitten naast 2 jongens die een aantal maanden in Amerika zijn geweest en dus nog een leuk gesprek over onze ervaringen in Amerika en IJsland (waar zij op de heenweg een stop-over hadden gedaan). Moe maar voldaan komen we aan op Schiphol. Lekker naar huis, waar we nog wel een tijd last hebben van een ontregeld ritme.