New York

The city that never sleeps (november/december 2012)
Ja, eindelijk is het zover! We gaan eindelijk naar New York! Na wat speuren op internet kregen we van een collega van Barry de tip om met IcelandAir te vliegen. Goedkoop en flexibel met het boeken van vluchten en dat komt goed uit want we willen niet alleen een retourtje naar New York, we willen ook naar Washington. En omdat we via Reykjavik vliegen verblijven we daar op de terugweg ook nog 2 nachtjes! Een maand voor we naar Amerika gaan komt orkaan Sandy over New York heen. 370.000 mensen uit het lagergelegen deel van New York City werden geëvacueerd (zelfs delen van het drukke Manhattan werden ontruimd). De metro werd er vanaf zondagavond 28 oktober stilgelegd. Ook treinen en bussen reden niet en veel vluchten van en naar de luchthavens van New York, Philadelphia en Washington D.C. zijn afgelast. De New York Stock Exchange op Wall Street bleef op 29 oktober en 30 oktober gesloten; dit was de eerste keer dat de beurs twee dagen achtereen als gevolg van weersomstandigheden dicht was sinds 1888, toen New York getroffen werd door een sneeuwstorm. In eerste instantie hadden we niet echt een goed beeld van hoe groot de schade was, maar ruim een maand later waren er nog enkele bezienswaardigheden gesloten.
Dinsdag
We hebben een relaxte start van onze vakantie, om 13:20 uur vliegen we naar Reykjavik, en met 1,5 uur overstap tijd en zijn we om 18:30 uur lokale tijd in New York. Douane en bagage gaat allemaal redelijk snel en dan met de taxi naar het Distrikt Hotel. Met een ruime kamer op de 27e verdieping en er staat een taartje voor ons klaar i.v.m. ons 12,5 jubileum! Om 20:45 uur (lokale tijd, voor ons is het nu inmiddels 2.45 uur) lopen we toch nog even naar Times Square en lopen de Toys R Us en M&M store binnen. De drukte valt ons heel erg mee of eigenlijk tegen! Dit komt waarschijnlijk doordat het een doordeweekse dag is. Onderweg terug spotten we een menigte rond Ricki Martin die in een musical speelt op het moment. We zijn toch wel een beetje moe en om 22.45 uur (voor ons is het nu 4.45 uur) liggen we op bed!
Om 3:45 uur zijn we allebei wakker, maar gelukkig vallen we wel weer in slaap en dan gaat om 8:00 uur de wekker en de New York Times ligt al klaar bij de deur! We gaan rond 9:30 uur de deur uit, op weg om onze ny-passen (via Internet besteld) op te halen en halen onderweg ontbijt (muffin en broodje bij de Subway) en dan even de Disney store in! Leuk om te zien, maar toch niet zo mega als we ons hadden voorgesteld. Via Broadway lopen we richting het zuiden. Eerste stop is Macy's, met de bekende kerstetalages en de houten roltrappen naar boven en beneden. Verderop in Madison Square park zien we voor het eerst eekhoorns. Die zijn behoorlijk gewend aan mensen. Vanuit het park heb je mooi zicht op het Flatiron gebouw. We lopen verder Broadway af, langs Union Square park, waar we wat drinken bij Starbucks. Rond 12:30 uur lopen we kort over de markt op Union Square Park. Leuk om zo te zien midden in de Big Apple. Verder Broadway weer af, waar we het Wines & Spirits warehouse even ingaan, wat een collectie wijn en sterke drank daar! Souvenir gekocht en onze ogen uit gekeken! Op naar Washington Square Park, langs NY University. We lopen Bleecker street in, een luxe winkelstraat, maar die valt een beetje tegen. Via Hudson street langs het Gansevoort hotel naar Chelsea Market, helemaal vol met eettentjes en dus duurt het even voor we weten waar we gaan eten. We belanden rond 14:30 uur bij Buon Italia. Waar we panini parmiggiani met aubergine en kipschnitzel en penne met aubergine eten. Naast het afhaal en terras is er ook nog een zeer grote winkel met Italiaans eten. Na het eten lopen we de Highline op met veel leuke uitzichten onderweg. Bij de 30th street gaan we er weer af. Langs Madison Square park (waar helaas blijkt dat er geen betaalbare basketbalkaarten meer beschikbaar zijn, en waar de eerste gillende Justin Bieber fans al zijn) / Penn station naar Empire State Building, langs Lord&Taylor, ook weer met leuke kerstetalages. Nog een korte stop bij de NY Library, maar waar zijn de boeken? Daarna naar Bryant Park, met een kerstmarkt en een schaatsbaan en een mooie grote kerstboom. Weer terug naar hotel, waar we 17:40 uur aankomen. Even beetje bijkomen, toch wel erg fijn een hotel zo lekker centraal! Om 19:30 uur weer de deur uit, kijken of we nog in de buurt kunnen komen van de boom, want vanavond is de Tree Lightning Ceremony bij het Rockefeller Center. Dat blijkt echter onmogelijk. De gehele omgeving is afgezet en het ziet in de wijde omgeving zwart van de mensen die dichterbij proberen te komen. Dus lopen we om 20:30 La fonda del sol binnen. Hip restaurant, druk en luidruchtig, maar lekkere tapas. We nemen patates bravas, albichondas, tuna taco's en blistered peppers. Na nog een portie cheesecake zijn we om 21:40 uur weer op weg. Ja, dat gaat lekker snel! In NY ben je met het diner met een klein uurtje weer buiten en heb je dus nog lekker de tijd om wat te doen! We lopen naar Grand Central terminal. We hebben allebei het idee dat we wat missen, valt dus een beetje tegen. Via Park Avenue naar het noorden langs het Waldorf Astoria. Doorsteken naar 5th Avenue, veel luxe winkels hier en dan terug naar Rockefeller. De boom is aan en het is nog steeds erg druk. Langs Radio City Hall lopen we naar een gebouw behorend bij Rockefeller waar een aantal erg grote kerstballen liggen. Via Broadway weer terug naar het hotel. 23:10 uur daar. Even tv kijken en dan slapen we iets na middernacht.
Rond 7:30 uur wakker: krantje lezen, douchen en dan op weg om 9:40 uur. We lopen richting Central Park. Eerste stop is de Red Flame dinner, waar we pancakes eten. Om 10:30 uur eerst naar de boom (lekker rustig nu!), dan de Lego store in en vervolgens naar FAO schwartz, zeer mooie speelgoedzaak. Apple store ernaast valt tegen, maar wat een drukte! Langs het Plaza hotel (Home Alone 2) gaan we Central Park in. Langs de vijver (Home Alone 2) naar de schaatsbaan (Serendipity). Verder langs de dairy, langs beelden van Balto (husky), Hans Christian Andersen met eendje en Alice in Wonderland naar het MET. Groot, mooi ingericht museum. Wij lopen alleen langs de hoogtepunten. Onder meer tempel van Dendur, zelfportret van Rembrandt en van Gogh, prinses de broglie, van ingres, Byzantijnse zalen, cipressen van Van Gogh, washington crossing the Delaware van Gottlieb. We lunchen in het museum. M broodje kipsalade, b broodje roastbeef. Rond 15:00 uur lopen we door het park, langs belvedère castle, naar het American Museum of Natural History. Mooie zalen met zoogdieren. Kano, star of India. Rond 16:30 uur terug naar hotel, waar we rond 17:00 uur aankomen. Even uitrusten. Rond 19:30 bij Mercator, een Italiaans restaurant dat we als tip van het hotel kregen en vlakbij het hotel ligt. Het zit bijna helemaal vol, we hebben geluk dat we zonder reservering naar binnen kunnen. Vooraf nemen we salade van rucola, parmigianno, peer, gekarameliseerde walnoot, balsimicoazijn. Barry heeft porchetta al finocchieto con patata alla verza (roasted pork belly in fresh herbs, with cabbage and potato cake). Marianne heeft filetto di orata con spinacie crema di zucchini (pan roasted mediterranean sea bream filet, spinach over zucchini puree). Vult goed, dus geen toetje. Om 20:25 uur staan we al weer buiten, dus even later binnen bij Ripleys Believe it or not. Wat wij achteraf vooral niet geloven is de prijs die we hadden moeten betalen zonder NY pass. 32 dollar 61! Nu konden we gratis naar binnen, maar na een half uur waren wij wel weer uitgekeken. Niet ons ding! Dus lekker terug naar het hotel, nog even reservering voor 9/11 memorial printen en dan liggen we om 22.30 uur uitgeput op bed.
Vrijdag
Rond 7:30 wakker, krantje, douchen. Rond 8:45 naar de metro, we gaan naar High Street station en lopen dan over de Brooklyn Bridge terug naar Manhattan. Rond 9:55 uur eten we wat yoghurt en een stuk banaan-walnoot cake bij Starbucks. We lopen rond 10:30 uur naar St. Pauls chapel, waar veel opvang van de hulpverleners was rond 9/11. Daarna lopen we naar Wall Street, langs de Federal Hall en de NYSE. Vervolgens langs Trinity Church over Broadway naar Bowling Green. Druk bij de stier. Langs Battery Park naar de Staten Island Ferry, die net aankomt. Met de Ferry langs het Vrijheidsbeeld, helaas nog niet te bezoeken door orkaan Sandy. Aangekomen op Staten Island nemen we meteen de volgende boot terug. Mooi uitzicht op de skyline. 13:00 uur weer terug in Manhattan, langs Vietnam Veterans Plaza. Het winkelgebied South Street Seaport is compleet gesloten door orkaan Sandy. We eten bij Liam's pub. B hamburger met bacon, m shepherd's Pie. Flinke porties! 14:15 uur op weg naar Chinatown. Even doorgelopen, leuk om terug in Azië te zijn. Opvallendste gezicht is een katholieke school waar alleen jonge Aziatische kinderen uit komen lopen. We lopen naar de 9/11 memorial. Rond 16:10 binnen. Zeer indrukwekkend. Om 16:30 uur weer buiten en met de metro terug vanaf Fulton Street terug naar 42th street. Om 17:10 bij Madame Tussaud, omdat het kan met de NY pass. Veel leuker dan Ripley's. Bijna eng hoe de beelden op mensen lijken. 18:00 uur terug bij hotel, even bijkomen en dan rond 19:30 uur weer op weg. Even langs de Toys r us en daarna eten bij café Un Deux Trois. B boeuf bourgignon, m zalm. Het valt weer op hoe snel alles qua eten gaat in New York, binnen een half uur na binnenkomst zijn we al uitgegeten. We zitten nog even en dan rond 20:50 uur op naar Rockefeller Center. Even kijken naar de boom en dan naar de Top of the Rock. Erg mooi uitzicht, lichtjes onder meer Empire State Building. Als we weer naar buiten willen, zijn diverse uitgangen afgesloten. Even zoeken. Via Times Square weer terug naar hotel, waar we nog warme appelcider (staat gratis klaar in de lobby) meenemen naar de kamer.

We zijn allebei rond 7:30 uur wakker, lekker rustig opgestaan en 9:40 uur gaan we op weg, ontbijten bij Pret à Manger. Yoghurt met fruit en muesli en wortelcake. We lopen vervolgens langs Bryant Park naar de bibliotheek. Nu wel wat boeken en dergelijke te vinden. Langs het Chrysler Building lopen we naar het gebouw van de Verenigde Naties. Oud, bouwvallig. We kopen wat postzegels. Rond 11:45 uur op weg naar Moma, maar eerst langs Bloomingdales, Barney's en Crate & Barrel. Overal erg druk i.v.m. weekend en kerstinkopen. Lunch bij Cucina & Co, een soort afhaal. We nemen twee soorten lasagne, maar het valt wat tegen. Wel leuk uitzicht op de schaatsbaan bij de boom. Rond 14:00 uur dan eindelijk naar Moma (14:15 uur). Moderne kunst is toch minder ons ding. Een pastelversie van de schreeuw van Munch trekt veel bezoekers. Daarna op weg naar hotel, waar we onderweg nog kaartjes voor de Lion King kopen. 16:30 uur bij het hotel, even uitrusten van al dat gewandel! Om 18:35 uur op naar Discovery Times square, waar we naar "Harry Potter: the exhibition" gaan. Kan dankzij NY pass, normaal gesproken weer veel geld. We lopen er een half uurtje rond, de afsluitende shop heeft bijna belachelijke prijzen. Topstuk: een toverstok van slechts 220 dollar, waar dan ook al 80 van af was. We lopen vervolgens naar Virgil's bbq. Maar daar moeten we drie kwartier wachten, geen zin in. Iets verderop bij Bistro Saju lijken we ook te moeten wachten. Hadden we moeten reserveren? Maar we kunnen gelukkig vlot zitten. 8 minuten na het bestellen hebben we het gerecht (b zalm met groene asperges, m Griekse salade met erg platgeslagen kip) op tafel. We nemen nog een toetje (b Lemon panna cotta, m chocolademousse) en zitten zowaar ruim een uur in het restaurant. We lopen terug om 21:00 uur, gaan nog even snel een souvenirshop in. Vandaag lekker op tijd 'thuis' en op bed.
Zondag
Rond 9:35 uur gaan we weer op pad. Het is erg mistig deze morgen, maar wel duidelijk warmer. Met de metro gaan we naar 110th street, en lopen door Morningside Park naar de Cathedral of St. John the divine. Met de NY pass naar binnen, en dat is mooi. Tien dollar terwijl je het grootste deel niet kunt zien vanwege een dienst voor amper een handvol mensen. Om 10:55 uur lopen we bij Central park het West Café & Deli binnen, gerund door 2 oost Europeanen. Grappige buurtdeli, druk, kost niet al te veel. We ontbijten met pannenkoeken met bacon. We krijgen er ook ei en spek bij, rond 11:50 uur lopen we door het park richting het Guggenheim. Rond 12:30 uur binnen, er is een tentoonstelling over Picasso in zwart/wit. Niet heel veel werken, dus in ruim een half uur staan we al weer buiten. We gaan het park weer in, langs Bethesda fountain/terrace. Bij de brug aldaar is er een stiltezone, er mag geen muziek gespeeld worden en wat staat er: een aantal mensen die zingen. Vervolgens naar Strawberry Fields. Onderweg een aantal mensen of groepen die wat bijzonders doen. We lopen het park uit, langs Carneggie Hall. Vervolgens naar 5th Avenue, Abercrombie & Fitch is bijzonder druk. Daarna naar Barnes&Noble. Bij de instore Starbucks drinken we wat en vervolgens even boeken kijken. Rond 16:45 uur lopen we binnen bij Virgil's BBq. M neemt gegrilde kip, b een trio (pork ribs, beef brisket en een kwart kip). Wat een enorme porties. Hier zien we duidelijk meer dikke Amerikanen en het is wel duidelijk waarom. Rond 17:40 uur via Times square naar Minskoff Theatre, waar we de Lion King kijken. Kleurrijk, vrolijk en herkenbaar. Leuk! Rond 21:30 terug bij hotel.
Maandag
Lekker rustige start van de dag. Om 10:05 uur de deur uit. We lopen richting Empire State. Onderweg ontbijten we bij Dunkin Donuts (B Tuna melt croissant, M blueberry bagel, samen een cinnamon twist). Dan rond 11:00 bij Empire State. Eerst doen we de Skyride. 42 dollar voor een filmpje van vijf minuten over New York als een soort van achtbaan. Gelukkig inbegrepen in de NY pass, wat een geldverspilling anders. Rond 12:00 uur gaan we naar boven. We houden het op de 86e verdieping, naar verdieping 102 kost nog eens 17 dollar extra. We lopen een rondje, erg druk. Mooi uitzicht, zonnig, tikje heiig weer. 13:15 uur weer beneden. We lopen vervolgens over 5th Avenue en lopen diverse winkels binnen, waaronder een toeristenwinkel, NBA store, Saks, Lindt, Diesel, Hollister, Bergdorf & Goodman. Bij de laatste kopen we nog iets voor in de kerstboom. Onderweg rond 13:30 uur even wat drinken bij Starbucks, rond 15:15 uur St. Patricks kerk in, complete voorkant in verbouwing, en rond 15:45 uur nog een hotdog en pretzel gehaald bij een van de vele kraampjes. Afgezet of een wat duurdere vanwege locatie? Naar het park rond 16:30 uur waar we bij de pond foto's nemen van skyline. Langs de boom, door naar Bryant park Grill, waar we rond 18:05 uur binnenkomen. B pork chops met sweet potato puree en calvados Apple chutney. M Lemon chicken. Na samen New york cheesecake. Om 19:00 uur lopen we nog over de kerstmarkt bij Bryant Park en vervolgens zien we toevallig de tentoonstelling over Lion King. Leuk om te zien. We lopen naar Times Square. Gaan nog wat winkels binnen, Bubba Gump, M&M's store, Hershey's store. Tussendoor zitten we nog op de rode trap midden op Times square. Rond 21:25 terug op kamer. Inpakken en dan onze laatste nacht in NY.

Dinsdag

Laatste spullen inpakken en dan lopen we naar het treinstation. Hier nemen we plaats in de speciale wachtruimte voor passagiers, kopen ons ontbijt en nog wat te snacken voor in de trein en dan maar wachten. De trein heeft iets vertraging en op een gegeven moment ontstaat er al een enorme rij bij de roltrap naar het perron. Wij gaan ook maar eens in de rij staan, je moet wel tickets van tevoren kopen/reserveren om mee te kunnen, maar je hebt geen gereserveerde plekken. We hebben mazzel, er wordt een extra roltrap opengesteld naar het perron, vlak achter ons. Snel naar beneden (nadat we ons kaartje hebben laten zien) en dan vinden we een mooie plek. Lekker ruime stoelen, tafeltje + stopcontact erbij, wifi en mooi uitzicht. Zo vermaken we ons prima in de ruim 3 uur naar Washington.